FIFA tek gelir kaynağı olan Dünya Kupası'nı iyice ticarete döktü. Sponsorlardan ve yayın haklarından inanılmaz para kazanıyorlar. 2006'daki turnuvadan 4 yılda 2,5 milyar $ gelir (kâr değil) elde ederken bu rakamı 2010'da 3,2 milyara çıkardılar. Tüm giderler düşülünce de sırasıyla 700 ve 200 milyar $ civarında kâr ettiler. Futbol her geçen gün daha da "lüx" bir spor haline büründükçe yayın haklarının da fiyatı artıyor, ki bu da FIFA'nın gayet işine geliyor. Sponsor gelirlerini artırmak için de onları 3 gruba ayırarak (FIFA partneri, Dünya Kupası resmi sponsoru ve ülke sponsoru) pastayı büyütmeyi amaçlıyorlar. Bu şekilde de 2014'te sponsorluk gelirlerinin %30'dan fazla büyümesi hedefleniyor. Her kupa için değişik ülkelere açılmak da bana biraz sponsorları memnun etme amaçlı gibi geliyor. Kendinizi Coca Cola CEO'su Muhtar Kent'in yerine koyun. Her turnuva öncesinde ve esnasında yüz milyonlarca insanın marka adını neredeyse kafasına kazıması işinize gelmez mi? Hele ki G. Afrika, Katar ve Brezilya gibilerinde bire bir bulunmak?
Organizasyon olarak parmak ısırtan 2006 Dünya Kupası, yaklaşık 135 milyon € (180 m $) ile kâra geçen turnuvalara güzel bir örnek. Almanya'daki gelişmiş altyapıdan bahsetmeye gerek yok sanırım. Statları da neredeyse tamamen sponsor yardımıyla geliştirince bu pembe tablo ortaya çıktı. Şu an Bundesliga'daki tribünlerin kalitesi ve taraftarın renkliliği önemli ölçüde 2006'ya bağlı.
Bu arada Katar gerçekten de çok küçük! 11 bin 500 km2 yüzölçümüyle dünyanın en küçük 69. ülkesi konumunda. Muhtemelen takımlar ve taraftarlar stattan stada yürüyerek bile gidebilir! Rusya için ise tam tersi durum söz konusu çünkü 17,1 milyon km2 ile dünyanın en geniş ülkesi onlar. Yine de 2018'de maçların oynanacağı statları ülkenin batı tarafında tutmaları nispeten ferahlatıcı olmuş.
0 yorum:
Yorum Gönder